CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 1, 2010

..dari hatiku_

wanita...
kamu mengajarkan padaku erti sebuah kehidupan
berunsurkan keduniaan
aku kira dan mengira
adakah patut untuk aku turutkan semua itu
atau ku mencari sesuatu yang lebih terang nyata..
maka kaki ini kulangkahkan
demi sesuatu yang...
pastinya menggemparkan hidupku

wanita...
aku masih dalam pencarianku
dan kau masih tidak bosan mengajakkan aku
untuk merasai indahnya dunia
tidakkah kau sadar!?
semua ini dongengan syaitan
yang kelihatan indah
indah pada silapnya kita!

wanita...
kau bertanya bertalu-talu
"kenapa tak pakai lipstik?"
...aku tak pandai
"alah,lip balm pun ok ape?"
...nanti bibir aku tak bleh tutup,ade bendasing
"jom tengok mag AV**..?"
...sorrylah,aku tak pandai tengok
"alah,minyak wangi je pun."
...aku tak suka pakai
"ko pakai krim ape?"
...huhu,aku tak pakai lagipun aku tak cantik...macam korang
"habis tuh ko pakai ape kat muke ko?"
...bedak baby carrie junior jer..hihi
"ko memang tak pandai pakai eh sume nih?"
...hmm,adik beradik aku sume lelaki,nak wat camne
"belajarlah pakai...sikit2 je pun.."

and the answer of mine still negative to what-they-want-to-hear actually....i have to apologize once again,am not that kind of girl...

sekali lagi kemaafan ku mohon
atas keterbatasan ilmu yang kumiliki
BUKAN!
aku langsung tak punya ilmu...
ini ilmu ALLAH
dan aku cuma dipinjamkan sebentar di dunia
jika kehendak ALLAH hendak menariknya kembali,maka apa dayaku menahan kuasa yang MAHA KUASA?

wanita...
terkadang aku sedih melihat kecantikanmu
yang terpampang untuk tayangan layaknya
ahhh
bukankah lebih indah jika itu hanya untuk suamimu?
yang berhak melihatmu serta menjadi pendampingmu?


aku tahu aku tidak secantik kamu
tapi itu bukan alasanku untuk tidak menayangkannya
kerana aku inginkan keredhoanNya
dan aku ingin agar bidadari menjadi sahabat2ku kelak
yang mereka mencemburui aku
kerana kekuatanku untuk menepis nafsuku di dunia
dan menidakkan keindahanku
aku indah?
jijik sekali...
kecantikan wanita tercantik di dunia,
tidak setanding kecantikan bidadari syurga
kenapa perlukan dunia jika akhirat lebih indah?
aku pun tak faham
kerana aku jua terlalu lemah untuk menafsirkannya
dan kadang2 aku jua berhias cantik untuk kepuasanku sendiri
walaupun hanya untuk aku sahaja melihatnya
namun tetap kurasakan aku wanita hodoh
yang punya iman sejengkal,
itupun kalau punya...!

aduh wanita...
kau insan terindah
aku tidak ingin menjadi perhiasan mata2 jahat yang suka memberi komentar
ahh!
adakah aku takut untuk dibilang hodoh?
tak cantik?
bukan.........
kerana wanita sumber fitnah terbesar dunia...

Nabi saw pernah bersabda;
"jagalah dirimu dari fitnah wanita,kerana iblis adalah pemburu yang bijak. ia memburu dengan sangat sukses melalui wanita." (musnad firdaus ad-dailami)

lihatlah!
fitnah datang dari semua sudut
samada langsung atau tak langsung
itulah tipu daya syaitan dan dunia sementara ini
benar kau indah
tapi cuma seketika
dan benar kau cantik
tapi apa gunanya jika hanya pada dunia?

rugi benar wahai wanita,rugi benar!
jika kau meninggalkan agama kerana keindahan sementara seperti itu
cukuplah jika kau sahaja yang ingin cantik...
kenapa perlu kau sebarkan pula pada yang lainnya?
bukankah itu men'dobol'kan bakul2 dosa yang bakal diheret kelak?

oh wanita...
andai saja kau faham maksud cantik pada penafsiranku yang lemah
bukanlah pada keayuan wajahmu
bukanlah pada lenggok tubuhnya yang mengasyikkan
bukanlah pada wanginya bau-bauanmu
bukanlah pada merahnya bibirmu
dan bukanlah pada rambutmu yang direbonding olehmu

tapi cantiknya kau pada keimananmu pada Tuhanmu
indahnya kau pada amal yang kau lakukan tanpa paksaan
ayunya dirimu berselubungkan jilbab gelap yang menutupi tubuhmu
manisnya dirimu dengan akhlak mulia yang kau ambil daripada sirah
mulianya kau yang membenarkan malah memujuk suamimu untuk jihad fi sabilillah khuruj di jalan ALLAH...
dan sucinya hatimu jika kau menjauhi dunia semata untuk keredhoan Tuhanmu..


maka itulah wanita!
wanita yang aku masih ingin menjadi sepertinya
mana mungkin aku secocok dibanding denganmu wanita
malah dengannya
kerana aku lebih jahil tentang dunia daripadamu
dan aku lebih jahil tentang ahirat daripadanya...

siapalah aku jika aku ingin membanding2
sedangkan ALLAH itu adil tiada berat sebelahnya
segala kurniaannya samarata mengikut kemampuan dan hati manusia
hanya DIA bisa menafsirnya cuma!

oh! aku yang masih jahil...
ya ALLAH pilihlah aku ke jalan yang benar
aku bermohon semoga KAU memperlihatkan aku jalan yang bisa aku tempuh
dalam kerahmatan dan keredhoanMu ya dzal jalali wal ikram...

amien_

0 comments:

Post a Comment